środa, 29 kwietnia 2009

Wpływ gier komputerowych

Gry komputerowe rozwijają się wraz z dobą komputera. Pierwsze pojawiły sie już w latach 50. i 60. XX wieku. Współcześnie wzrosło zainteresowanie grami, dlatego też ich rozwój nabrał szybszego tempa. Pojawiają się kolejne serie jednej gry, są one urozmaicane, pojawiają się nowi bohaterowie. Każdy człowiek siadając przed komputer i zaczynając grac, przenosi się w całkiem inny, wirtualny świat, gdzie jest wybraną postacią, posiadającą jakieś magiczne moce, zdolności, zdobywającą kolejne terytoria świata gry. Za każdym kolejnym włączeniem komputera, człowieka coś kusi, aby jeszcze raz zagrac, a potem jeszcze raz. Gry są wciągajace, chyba każdy to potwierdzi, jednak jedne gry wraz z rozrywką niosą również edukacje, kształtują horyzonty, wyobraźnię gracza, natomiast inne wręcz przeciwnie - " wzbogacają" wulgaryzmami i złem. Gry to taki niby nie wielki element codziennego ludzkiego życia, jednak nim sie zauważy nasze spojrzenie na świat może się powoli zmieniac, i to właśnie pod wpływem gier. Szczególnie jest to niebezpieczne dla dzieci, które same jeszcze nie potrafią odróżnic rzeczywistości od wirtualnego świata. Lubią bawic się z innymi, grając swoich ulubionych bohaterów, walki, słowa zaczerpnięte z gry stają się nieodłączną częścią szkolnego czy koleżeńskiego życia. Często przychodzą ze szkoły, szybko włączają komputer i sprawdzają czy, aby ich bohaterowi nic się nie stało, a może podbił kolejne wirtualne państwo. Zauważyłam, że bardzo popularnych ostatnio typem gry, są gry online, gdzie można grac ze znajomymi, komunikawac sie, nie wychodząc nawet z domu. Znam nawet taki przypadek, gdzie bracia, aby osiągnąc kolejne stadia gry( byc najlepszemi, no bo przecież wszyscy w to grają), umówili się, że jeden z nich będzie siedział i grał cały dzień, a w nocy przed komputer zasiadał drugi brat i dalej grał( nie można przecież przegrac, tak daleko doszli). Ale jaki w tym jest sens? Życie zaczyna opierac sie tylko na przejściu do kolejnej rundy. I tak ma wyglądac życie? Myslę, że niektórzy chyba po prostu się zapominają i nie rozumieją do czego takowe gry mają służyc. Przecież mają one byc naszą rozrywką, wypełnieniem wolnego czasu, a nie, jak dla niektórych- życiem.
W wielu grach ukazywane są elamenty przemocy, agresji, rasizmu czy motywów seksualnych. Wzbudza to czesto kntrowersje i sprzeciw ze strony rodziców, grup religijnych czy organizacji społecznych. Dlatego też wprowadzono cenzurę, która określa produkcję, dystrybucję i kupowanie gier. Trzeba przyznac, ęe wiele z pośród nowopojawiających się gier posiada takową cenzurę wraz z ogranicznikiem wiekowym; może to także świadczyc o szerokim rozprzestrzenieniu wsród gier elementów szkodzących prawidłowemu rozwojowi dzieci.
Ale oprócz tego negatywnego wpływu, gry mają swoje pozytywne oblicze. Wprowadzaja walory artystyczne, jak też stanowią częstą rozrywkę. Wzbogacają zaplecze intelektualne człowieka, tu ważną rolę odgrywają gry logiczne i strategiczne, pobudzają one umysł ludzki, wzbogacając go o nowe doświadczenia. Gry komputerowe pozwalają tworzyc człowiekowi wirtualny świat, w którym sam i to właśnie on decyduje o przebiegu akcji.
Gry komputerowe ciagle i w dośc szybkim tempie rozwijają się. I na pewno nie znikną z naszego świata. Więc myślę, że nawet najwięksi ich przeciwnicy powinni pogodzic sie z ich istnieniem i zaakceptowac je. Trzeba tylko pamietac, gdzie kończy się świat wirtualny, a zaczyna rzeczywisty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz