poniedziałek, 20 kwietnia 2009

"Komputer- jako maszyna narkotyczna?"

Aby w tytule mojego „posta” użyć owego sformułowania zainspirowała mnie swoim artykułem Antonina Teresa Lal . Codziennie jesteśmy świadkami jak „komputer pochłania” coraz to więcej naszego wolnego czasu. Chiałabym poruszyć szzególnie aspekt gier komputerowyh. Oprócz tego, że na codzień komputer przydatny jest nam w pracy , wielu z Nas lubi spędzać czas grając w gry komputerowe . "Pochłaniają i wciągają" w swój fikcyjny świat . Jednak kiedy kończymy grę , wracamy do rzeczywistości . Możemy zadać w tym momencie pytanie - czy dzieci postrzegają tak samo świat gier jak dorośli?? jaki to ma wpływ na ich psychikę jeżeli przyzwalamy dzieciom na wielogodzinne przesiadywanie przed ekranem monitora ?? musimy liczyć się z tym , że może to wywołać zaburzenia w widzeniu(odbieraniu) rzeczywistości . Gry często są przejawem ukazywania agresji . Zasady takich gier są proste - albo ja zabiję Ciebie albo Ty mnie ( za takie motywy jest sie nagradzanym w świeie wirtualnym)Dziecko w ten sposób jest wychowywane w kulcie siły i przemocy. Bohaterowie z którymi często dzieci utożsamiają sie przechodzą przez rózne historie : mające miejsce w labiryntach, tunelach, lochach, zburzonych miastach, pełnych dziwnych nierzeczywistych postaci. Działa to na młodego człowieka w sposób niekorzystny , przygnębiający .W dziecka psychice kreuje sie obraz świata , w którym nie dostrzega się pozytywnych cech( postrzegania swiata negatywnego) uczy się negatywnych zachowań, zacierają się granice między dobrem a złem. Aby uniknąć tych negatywnych działąn gier na psychike dziecka - powinniśmy zorientować się wśród różnych programów edukacyjnyh, które oferuje Nam bogato zaopatrzony rynek komputerowy . Najważniejszą zasadą jeżeli chodzi o gry komputerowe - jet postawa świadomego rodzica . Może zastanówmy się - jak powinien zachowywać się taki świadomy rodzić jeżeli chodzi o gry ?

1. Rodzice powinni wiedzieć, w jakie gry grają ich dzieci. Powinni sprawdzać, jakie gry znajdują się w domowym komputerze i w jakie gry dzieci grają u kolegi czy koleżanki. Przed podjęciem decyzji o kupnie gry komputerowej ważne jest, aby rodzice uzyskali rzetelną informację na jej temat. Nieświadomy rodzic może obecnie bez wahania kupić jedną z najbardziej brutalnych gier komputerowych, kiedy dziecko na przykład powie, że są to po prostu wyścigi samochodowe. Należy uważnie oglądać pudełka - czasem można znaleźć jakieś napisy drukowane drobną czcionką w mało widocznym miejscu.

2. Rodzice powinni ustalić zasady, z jakich gier dzieci mogą korzystać, a które z gier sądla nich niedozwolone i dlaczego. Sam zakaz nie wystarczy - ważne jest, aby rozmawiać z dziećmi o oddziaływaniu gier zawierających przemoc na ich psychikę. Należy również proponować dzieciom gry edukacyjne, logiczne, encyklopedie i programy do interaktywnej nauki języków obcych itd.

3. Dziecko powinno korzystać z gier komputerowych tylko wówczas, gdy rodzice są w domu. Należy stosować zasadę, aby dziecko zawsze pytało rodziców o pozwolenie korzystania z gier komputerowych.

4. Rodzice powinni bezwzględnie ograniczyć czas spędzany przy komputerze do 1-2 godzin. Szkoccy badacze określili normy bezpiecznego posługiwania się komputerem przez dzieci: do 12 r. ż. nie należy używać go dłużej niż jedną godzinę, między 12 a 16 r. ż. można korzystać z komputera najwyżej 2 godziny. Powinni także robić dziecku częste przerwy, odrywać dziecko od komputera, przynajmniej co pół godziny.

5. Konsekwentnie stosować zasadę: najpierw obowiązki, potem komputer.

6. Częściej zapraszać do domu koleżanki i kolegów dziecka. Pokazywać inne formy spędzania wolnego czasu. Więcej czasu spędzać z dzieckiem. Rodzice i wychowawcy powinni przede wszystkim mieć świadomość, że dzieci nie potrzebują elektronicznych zabawek, aby być szczęśliwymi. Najbardziej potrzebują miłości, zrozumienia, życzliwej troski i zainteresowania ze strony dorosłych. I jest to chyba jedyny sposób na uchronienie dziecka przed niekorzystnym wpływem gier komputerowych oraz innych mediów
( podpunkty określające postawę rodzica sformułowała Ewa Socha
http://www.zsdynow.internetdsl.pl/publikacje/ewasocha/agk.doc)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Prześlij komentarz