środa, 15 kwietnia 2009

Pozytywny wpływ mass mediów na rozwój dziecka.

Badania dotyczące wpływu treści przekazywanych przez mass media na dzieci i młodzież należą do najbogatszych i mających długą tradycję. Nie sposób ich ogarnąć i dlatego też ograniczę się do zasygnalizowania wpływu treści prospołecznych.Wyniki badań dotyczących wpływu treści prospołecznych prowadzonych w różnych krajach zdają się potwierdzać słuszność behawiorystycznej teorii uczenia się z ekranu. Dzięki odpowiedniemu doborowi treści, dzieci mogą przyswajać sobie akceptowane społecznie wzory zachowań, rozwijać zainteresowania i kształtować postawę. Podkreśla się tu zwłaszcza rolę wpływu kumulatywnego. Stąd odpowiednio dobrane seriale telewizyjne mogą wpływać dodatnio na niwelowanie negatywnych cech zachowań – przezwyciężać egocentryzm, wyrabiać postawę życzliwości wobec innych, w sumie – przyspieszać społeczny rozwój dzieci. Dlatego też wiele uwagi przywiązuje się do odpowiedniego przygotowania przekazów masowych dla dzieci. Starania idą w tym kierunku, aby każdy zawierał cel wychowawczy lub dydaktyczny, któremu podporządkowane są cele podrzędne i aby był on przystępny dla dziecka- uwzględniał niejako jego punkt widzenia. Przykładem może być choćby Pszczółka Maja, a dla starszych dzieci Czterej pancerni i pies.
Znamiennym przykładem pozytywnego wpływu treści prospołecznych może być serial telewizji amerykańskiej: Ulica Sezamowa. Do opracowania celów i zadań tego programu zaproszono w 1968 roku wybitnych specjalistów, psychologów, psychiatrów, dydaktyków, wychowawców, socjologów, przedstawicieli telewizji. Grupa ta zaproponowała tematykę obejmującą z zakresu nauczania następujące zagadnienie: przedstawienia liter, liczb, figur geometrycznych; pojęcia relacyjne i ich klasyfikacje; rozumowanie abstrakcyjne, rozwiązywanie zadań i problemów; dziecko i jego świat.
Przeprowadzone badania testowe wykazały u dzieci oglądających regularnie program przyrost ogólny wiedzy o 25%. Program ten wykazał słuszność przyjętych zasad przy jego opracowaniu. Ze wszech miar słuszne okazało się wprowadzenie elementów rozrywkowych, zwłaszcza uwielbianych przez dzieci scen humorystycznych i groteskowych. Sceny takie przykuwają uwagę, a ponadto powodują lepsze zapamiętywanie, a zatem pełnią rolę czynnika motywującego.
Nie zapominajmy jednak, iż do pełnego sukcesu potrzebna jest jeszcze nauczycielska i rodzicielska rozmowa z dziećmi na temat oglądanych programów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz