środa, 4 marca 2009

Zadania i cele pedagogiki porównawczej

Skoro moja koleżanka z grupy przedstawiła definicje pedagogiki porównawczej, to ja postanowiłam napisać o jej celach i zadaniach:)

Najciekawiej i najbardziej przejrzyście cele pedagogiki porównawczej opisał J. Frątczak w książce pt. "Pedagogika porównawcza". Podzielił on je na cele praktyczne i wychowawcze. Celem praktycznym pedagogiki porównawczej jest opanowanie umiejętności dokonywania analizy i wartościowania o charakterze porównawczym, zwłaszcza poziomym, tj. formułowania odpowiedzi na pytania: jak jest tu i tam, jest tak tu i tam, czy i jak mogłoby być tu i tam, a jak może być tu i tam ( „ tu ” tzn. w Polsce ). Po każdym z tych pytań należy stawiać pytanie: dlaczego?, opanowanie umiejętności obserwacji niektórych zjawisk edukacyjnych w szkołach i innych placówkach, których edukacja stanowi zasadniczy lub dodatkowy zakres działalności, a w systemie szkolnym: zjawiska odpadu, odsiewu, furkacji i innych, opanowanie umiejętności projektowania odpowiednich struktur organizacyjnych i czynnościowych dla modernizacji i innowacji określonych dziedzin edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych. Natomiast celem wychowawczym pedagogiki porównawczej jest kształtowanie postaw przyjaźni międzynarodowej i gotowość współpracy, kształtowanie postaw wobec różnych kultur i tendencji edukacyjnych w poznawanych państwach. Cele te można osiągnąć przez aktywne uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach, krytyczno – analityczne o charakterze porównawczym studium literatury podstawowej, uzupełniającej oraz czasopism, obserwacje struktur i zjawisk edukacyjnych a także warunków czynników determinujących je, samodzielne, indywidualne i zespołowe wykonywanie ćwiczeń.

Moim zdaniem do najważniejszych zadań pedagogiki porównawczej należy
zbieranie wiadomości o ustrojach szkolnych i pozaszkolnych oraz danych statystycznych charakteryzujących różne systemy wychowania i nauczania, opracowanie monografii poświęconych poszczególnym ustrojom wychowania i nauczania, porównywanie różnych ustrojów, wykrywanie tego co jest wspólne we wszystkich ustrojach, a więc zmierzanie do odkrycia pewnych zasad budowy i prawidłowości ich rozwoju.

Mam nadzieję, że przedstawiłam wszystkie cele i zadania pedagogiki porównawczej i, że zrobiłam to dość przejrzyście:-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz