środa, 4 marca 2009

Przez zabawę do związków frazeologicznych

Idąc dalej tropem kaczek, a raczej kaczątek, proponuję zabawę dla dzieci z ostatnich klas szkoły podstawowej,  pomagającą oswoic się z językiem polskim ;)

Dzielimy dzieci na kilkuosobowe grupy i każdej z nich pozwalamy wylosować jedną z wcześniej przygotowanych kartek z nazwą zwierzęcia (kogut, paw, sroka, gęś, kot, itd.). Nie pokazujemy kartek osobom z innej grupy. Prosimy dzieci, aby każda grupa zaprezentowała scenkę, w której pokaże albo cechy charakteru danego zwierzęcia, albo jego funkcje na podwórzu – nie używając odgłosów wydawanych przez zwierzęta!

Kolejnym etapem jest omwienie cech, które są przypisywane danym zwierzętom:
Kogut: punktualny, zorganizowany, budzi wszystkich, dyrektor.
Paw: strojny, puszy się, chwali, piękniś.
Sroka: łasa na błyskotki, plotkara, roztrzepana.
Gęś: nieporadna, ciągle się myli.
Kot: potrafi chodzić niezauważenie, ma płynne ruchy, jest obserwatorem, ma dobry refleks.

Następnie prosimy dzieci, by wymieniły przysłowia i związki frazeologiczne, które nawiązują do omówionych cech i nazw zwierząt. Pomagamy poprawnie je sformułować, proponujemy nowe, których dzieci nie znają. Wspólnie wyjaśniamy ich znaczenie, zastanawiamy się jakie jest ich źródło. Przykłady:
Kot zawsze spada na cztery łapy.
Kota nie ma, myszy harcują.
Dzisiejsza kura jest lepsza od jutrzejszej gęsi.
Mądrzejsze jajko od kury.
Trafiło się ślepej kurze ziarno.
Kupować kota w worku.
Dumny jak paw.
Ubrał się jak dudek pawie pióra.
Kto chwyta dwie sroki za ogon, żadnej nie złapie.

Na koniec wyjaśniamy znaczenie pojęć „przysłowie” i „związek frazeologiczny”.

Zabawa pozwala w przyjemny sposób przyswoic niezrozumiałe dla niektórych zawiłości naszej ojczystej mowy :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz