środa, 18 marca 2009

Edukacja a popkultura

Edukacja a kultura popularna

Czymże jest edukacja? Co to kultura popularna? I jak te dwie rzeczy łączą się ze sobą?

Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć. Zatem należą się wyjaśnienia. Na początek kilka suchych definicji. Jak się dowiadujemy na jednym z wykładów: „edukacja obejmuje wszystkie procesy, które mają pedagogiczne znaczenie, czyli kształcenie i wychowanie”. Kształcenie możemy podzielić na dwa procesy: uczenie się i nauczanie. Z tym elementem edukacji najczęściej spotykamy się w szkole. Natomiast wychowanie rozwija postawy, zachowania. Dotyczy sfery moralnej. Od najmłodszych lat rodzice wskazują swoim dzieciom postawy godne naśladowania. Pokazują drogi kroczenia aby dotrzeć do obranego celu. Należy także pamiętać ze szkoła również wychowuje. Dziecko przebywa około polowy dnia w szkole wiec ulega wpływom nauczycieli i innych dzieci. Wychowanie i kształcenia nigdy nie występują osobno. Proces interakcyjny.

Teraz zajmijmy się kulturą popularną. Jak czytamy w internecie: „Kultura masowa (kultura popularna, popkultura) to ogół jednolitych form masowego uczestnictwa kulturalnego, jednolitych wytworów kultury, użytkowanych współcześnie przez wielkie, zróżnicowane masy odbiorców; w węższym znaczeniu określenie odnoszące się zwłaszcza do treści przekazywanych i odbieranych przez środki masowego przekazu. Pojęcie kultury masowej ma często odcień pejoratywny, zwłaszcza w pracach krytyków tzw. społeczeństwa masowego, którzy zarzucają jej obniżanie gustów estetycznych i deprecjonowanie wartości moralnych, mieszanie poziomów i gatunków artystycznych, dawanie pierwszeństwa rozrywce kosztem wartościowych treści ideowych i oświatowych; kultura masowa ma również swoich obrońców, którzy wykazują, iż odgrywa ona pozytywną rolę dzięki temu, że dociera do środowisk, których uczestnictwo w tzw. kulturze wyższej jest nieosiągalne.”( Źródło: Złota encyklopedia PWN).

Ze względu na ogromna liczbę odbiorców popkultura ulega koncepcji „wspólnego mianownika”, czyli wszystkie wartości przekazywane są w jak najprostszej formie, języku, aby wszyscy mogli zrozumieć daną treść. Przykładem są filmy wyprodukowane w Hollywood. Twórcy tych filmów rozpoczynają produkcje z myślą aby dotrzeć do jak największej liczby widzów dlatego używają takich środków przekazu aby film ukazał się nie tylko w Ameryce ale także poza granicami kraju.

Wytworami kultury masowej, jak sama nazwa wskazuje są „rzeczy” popularne, czyli: gazety, komiksy, gry komputerowe, filmy, reklamy, piosenki, audycje telewizyjne i radiowe, itp., itd.

Spróbujmy teraz odpowiedzieć na pytanie postawione na początku. Sprecyzujmy pytanie. Na przykład, czy telewizja kształci? Czy komiksy wpływają na świat postrzegany przez dziecko? Czy gry komputerowe uczą? Jest wiele programów telewizyjnych, które mogą dać dziecku wiele nowych i ciekawych wiadomości, które mogą rozwijać wyobraźnie dziecka. Tak samo komiksy, jednak trzeba pamiętać „ co za dużo to nie zdrowo”. Wszystko jest dla ludzi jednak trzeba znać umiar.

Odpowiedzi na te pytania każdy musi udzielić sobie sam – szczególnie rodzice. Według mnie rodzice powinni uważać co oglądają i w co grają ich pociechy. Telewizja może zniekształcić obraz realnego świata. Dzieci ulegają wielu wpływom. Dlatego tak ważne jest wychowanie aby pokazać obraz godny naśladowania. Na tym kończę swoje luźne refleksje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz