środa, 11 marca 2009

Funkcje mediów w edukacji

W opinii współczesnej dydaktyki i technologii kształcenia media prezentują się jako niezbędny element racjonalnie zorganizowanego procesu nauczania. Wpływają one na rozwój dziecka poprzez trzy główne funkcje.
Pierwszą z nich jest funkcja poznawczo-kształcąca, polegająca na tym, że media rozszerzają pole poznawcze uczących się przez udostępnienie im całej, rozległej rzeczywistości.W ten sposób pozwalają rozwijać procesy percepcyjne, intelektualne i wykonawcze. Dziecko poznaje dzięki temu rzeczy niedostępne dla bezpośredniej obserwacji.
Druga z funkcji, emocjonalno - motywacyjna zapewnia uczniom przeżycia emocjonalno-ekspresyjne. Poprzez oddziaływanie na sferę emocjonalną człowieka dodatkowo wzmacnia procesy motywacyjne, wzmaga zainteresowanie prezentowanym materiałem nauczania, co gwarantuje efektywność nauczania.
Ostatnia z funkcji, interkomunikacyjna, pozwala na wzajemne komunikowanie się, zapewnia swobodę wypowiedzi.
Należy jednak pamiętać, że niezależnie od siły oddziaływania mediów to nauczyciel powinien umiejętnie sterować multimedialnym procesem kształcenia, dobierając go zgodnie z potrzebami uczniów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz