czwartek, 12 marca 2009

Nauczanie zintegrowane

Jednym z przykładów nowoczesnej edukacji, którą można zaobserwować od jakiegoś czasu w polskich szkołach jest zastosowanie innej koncepcji nauczania, a mianowicie nauczanie zintegrowane, nie mylić z integracyjnym. Sposób ten polega na tym, aby dziecko mogło uczyć się pod wieloma kątami, z różnych perspektyw, idea ta ma na celu ukształtowanie dziecka tak, aby było w stanie kojarzyć wiele rzeczy na raz oraz rozwijać swoje umiejętności na wielu płaszczyznach.

Czy jest to lepsze rozwiązanie niż poprzednie? Koncepcja z którą ja miałam do czynienia polegała na rozróżnieniu poszczególnych przedmiotów, gdzie każdy miał osobny program, osobne treści, którcy raczej nie można było powiązać ze sobą, nie było to na pewno rozwiązanie idealne, gdyż dzieci po takich blokach przedmiotowych kończyły naukę z zasobem wiedzy raczej teoretycznym niż praktycznym. Jednakże obecnie nie można stwierdzić czy nauczanie zintegrowane jest pozytywne czy negatywne. Z pewnością można powiedzieć, że nauczyciel w wypadku takiego nauczania ma więcej pracy, gdyż przekazywanie treści odbywa się w całkowicie inny sposób.

Nauczanie zintegrowane ma zarówno wady jak i zalety, zaletą jest np. wszechstronny rozwój ucznia, wadą jednak dość ważną jest według mnie to, że uczeń nie ma konkretnej wiedzy wyniesionej z lat szkolnych. Niestety biorąc pod uwagę jak trudno jest wypracować korzystny model nauczania w szkołach, to czeka nas jeszcze długa i kręta droga ku ulepszaniu systemu oświaty.

1 komentarz:

  1. Tak w uzupełnieniu - o nauczaniu integracyjnym można przeczytać tutaj

    OdpowiedzUsuń