sobota, 16 maja 2009

Komputer narzędziem kulturowym

" Narzędzia kulturowe są to wypracowane przez każde społeczeństwo i służące przekazywaniu tradycji przedmioty i umiejętności, które w tym celu muszą być przejmowane z pokolenia na pokolenie ". Takim narzędziem kulturowym stał się w bardzo krótkim czasie komputer. Fakt zajęcia przez niego centralnego miejsca w prawie wszystkich sferach życia tłumaczy zaznajamianie dzieci z jego obsługą w coraz to młodszym wieku.

Zastosowanie komputera staje się coraz bardziej powszechne. Dzięki temu dzieci stykają się z nim znacznie szybciej niż stanie się on przedmiotem ich edukacji. Wraz z rozwojem technologi komputerowej rozwijały się również pytania i wątpliwości a także teorie dotyczące jej wpływu na rozwój dziecka. Często okazuje się w praktyce, że komputer służy jako pomoc w nauce oraz źródło informacji. Okazuje się również, że komputery " działają jako wysoce skuteczny środek zespołowego uczenia się " Dzielenie komputera wśród grupy dzieci daje możliwości do skuteczniejszej nauki, większej motywacji oraz nauki współpracy w grupie i podziału ról. "Pokaźny zbiór badań, z których większość zainspirowana była poglądami Wygotskiego na temat społecznej istoty uczenia się, potwierdza, że praca grupowa z komputerem znacznie przewyższa indywidualną pracę z komputerem, a indywidualizacja uczenia się wcale nie jest koniecznym następstwem rozwoju technologii " ( Light, 1997 ; Littleton, Light, 1998 ). Wiele kwestii związanych np. z wpływem komputera na działanie poznawcze dzieci jest niewyjaśnionych.
Wiadomo jednak, że komputery mają wpływ na nabywanie określonych kompetencji poznawczych takich jak np. orientacja przestrzenna. Badanie Greenfielda donosi, że dzieci grające w gry komputerowe, w których następuje gwałtowna zmiana obrazu, w której muszą się odnaleźć i dotrzeć do celu pomaga w sytuacjach życia społecznego gdzie potrzebna jest orientacja przestrzenna. Zatem komputer promuje właśnie takie zdolności. Zaliczamy do nich interpretowanie obrazów, ich obróbka, umysłowa transformacja. Zadania te wykorzystywane są w edukacji i w sferze zawodowej na polu nauki, matematyki i inżynierii. Zwróćmy uwagę, że fakt iż dziewczynki gorzej radzą sobie z orientacją przestrzenną możemy wyjaśnić tym, że rzadziej niż chłopcy sięgają po gry komputerowe.

Możemy wywnioskować, że komputery tak jak i inne narzędzia kulturowe służą socjalizacji w bardzo rozwinięty sposób. Nie zapominajmy jednak, że rozwijając pewne umiejętności mogą zaniedbywać rozwój innych. Niestety nie jesteśmy w stanie przewidzieć tych następstw dlatego tak ważne jest zwracanie uwagi na wywierany przez nich wpływ na umiejętności poznawcze przekładające się w późniejszym czasie na zachowania społeczne.

Bibliografia: H. Rudolph Schaffer, Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2008

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz